Hopp til innhold
blå bakgrunn med Osloregionen logo

Tallenes klare tale – attraktiv region med utfordringer og muligheter

På BEST-konferansen 4. juni lanserte Osloregionen Faktahefte med analyser av nøkkeltall på ulike tema.

Osloregionen er en stor og betydningsfull region, både med tanke på arbeidsplasser og verdiskaping. Samtidig er det felles utfordringer på infrastruktur, energi, miljø og natur. Regionen har mye kompetanse, er attraktiv og har gode forutsetninger for utvikling for alle som bor, jobber og besøker regionen.

 

Visste du at 8 av 10 påstigninger på tog i Norge i 2024 var i Osloregionen? Eller at Østlandet står for over halvparten av verdiskapningen i Norge? Eller at 67 % av de sysselsatte i Osloregionen jobber i privat sektor og at regionen har landets største industrikommuner?  Dette er noen av de nøkkeltall som det nye Faktahefte om Osloregionen viser, som analyserer status, utviklingstrekk og framskrivninger på viktige tema.

Det overordnete bildet

Osloregionen har 42 % av landets befolkning og har vokst med 30 % siden 2005. Regionen er tett befolket, de 65 kommunene i regionen utgjør bare 10 % av Norges areal. Regionen har 18 % av totale nasjonale klimagassutslipp. Veitrafikken er den største kilden, hvor regionen har 39% av de nasjonale utspillene. Det har vært nedgang i utslipp på 24 % siden 2009 . Det er mange arbeidsplasser i regionen, hele 40 % av alle arbeidsplassene nasjonalt og 67% av dem jobber i privat sektor. Østlandet står for 54 % av BNP, uten olje og gass.

Jernbane viktig for Østlandet

Tallene bekrefter at jernbane er en viktig transportform i regionen. 8 av 10 togpassasjerer i Norge reiste i Osloregionen i 2024.
Punktligheten for persontransport er lav, den var på 78 % i 2024, mens målet er 85 %. Dette inkluderer ikke innstilte tog, noe som betyr at situasjonen er verre enn hva Bane Nors punktlighetsstatistikken viser. Men dette berører ikke bare Osloregionen, da forsinkelser og innstillinger forplanter seg til det nasjonale systemet. Regionen er et nav for jernbanen i Norge, ikke bare på persontransport, men også på godstransport, der Alnabru er viktig.

Når det gjelder gods på bane har det vært lite endring de siste årene. En liten andel av gods går på bane, ca 9 %. 1/3 av all godstransport på bane skjer på Østlandet. Men som på persontransport er punktlighet lav, dvs enda lavere, med en punktlighet på 69%, mens målet er 80%.

Det er stort potensiale for å få flere til å reise med tog til Sverige, Danmark og kontinentet. Mindre enn 1 prosent av alle Osloregiones togreiser er grensekryssende tog.

Kraftunderskudd i regionen

Østlandet er en underskuddsregion på kraft, men store forskjeller innad. Oslo og Akershus er Nordens største underskuddsregion. Riksrevisors rapport (mars 2025) har vist at kapasitet i nettet er et stort problem på Østlandet, det skaper store utfordringer for etablering av ny industriutvikling. Per i dag er det husholdningene som står for den største andelen av kraftforbruket i Osloregionen med 50%. Samtidig er 60% av all fjernvarme i Osloregionen. Nasjonalt står regionen for 31% av alt nasjonalt kraftforbruk eksklusiv industri.

I følge NVE så kommer Osloregionen til å behøve for mer kraft også i framtiden, særlig med tanke på det grønne skiftet. Elektrifisering av eksisterende industri og transportsektoren, samt etablering av ny industri gir grunnlag for stor kraftetterspørsel i Osloregionen.

Alvorlig miljøtilstand i Oslofjorden 

Tilstanden i Oslofjorden er alvorlig og det er ikke kun et kystproblem. 50 % av Norges befolkning påvirker Oslofjorden. 118 kommuner er i nedbørsfeltet til fjorden. Den siste tilstandsrapporten fra NIVA fra januar viser bl.a. at det er kollaps i torskebestand, at 83 arter er truet, og at kjemisk tilstand er vurdert til «ikke god». De viktigste årsakene er forurensning fra landbruk, avløp, industri, overfiske og nedbygging av strandsonen. Det siste er ikke bare negativt for økosystemet i strandsonen, men også for innbyggerne, som mister rekreasjonsområder.  Det er et stort engasjement og mange prosjekter og initiativ for Oslofjorden. Et eksempel på dette er utredninger som nå gjøres i regi av VEAS, der 11 kommuner på tvers av kommune- og fylkesgrenser har gått sammen og vurderer bygging av et felles renseanlegg for avløpsvann.

Attraktiv flerkjernet region med store muligheter

Osloregionen har i dag felles bo- og arbeidsmarkedsregioner, som går over kommune og fylkesgrenser.  Det kan vi se på hvor mye folk pendler, 42 % jobber i en annen kommune enn de bor og de fleste pendler ikke så langt. Dette viser at regionen har lykkes med en flerkjernet utvikling med mange sterke næringsmiljøer i og rundt regionsbyene. Regionen har en høyt utdannet befolkning, 46 % av alle med universitetsutdanning i Norge bor i regionen.

Osloregionen dominerer nasjonalt på kunnskapsintensive næringer. Landets største industrikommuner, målt som sysselsatte, ligger i regionen. Dette er Kongsberg, Østre Toten og Horten. Disse er blant annet sterke innen forsvarsindustri og opplever stor og økende etterspørsel. Regionen er kåret til å være verdens 5. viktigste byområde for maritim næring. Det bekreftes ved at Nor-Shipping, en av verdens største møteplasser for shipping og havnæringer ble arrangert i Lillestrøm i første uke i juni. Eksportmeldingen estimerer at eksport gir grunnlag for 242 300 arbeidsplasser på Østlandet.

Oslo og regionen har blitt mer internasjonalt kjent de siste ti årene, noe som vises i Oslo: State of the City-rapporten. Den fysiske utviklingen av byen og regionen, samt tilbudet for kultur, mat, natur og opplevelser, styrker vår synlighet som et sted å bo, jobbe og feriere.

Les mer aktuell statistikk og analyser i faktaheftet her.

Faktaheftet kan også lastes ned i pdf-format her.