Jernbane 2050 – fra festtaler til løsning av utfordringene
I et fullsatt møterom i Arendalsuka arrangerte Osloregionen IPR, Ringeriksregionen IPR, Folloregionen IPR og Hadelandsregionen et jernbaneseminar. Her stilte vi spørsmål til fagpersoner, Jernbanedirektoratet og politikere og hva som må til for å møte framtidas transportbehov på jernbane.

Jernbane mot 2050 var tema på et seminar i Arendalsuka den 12. august. Her deltok Jernbanedirektoratet, transportselskap, TØI, bygg- og anleggs-entreprenør og et politikerpanel for å diskutere hvordan jernbanen kan utvikles fra visjoner og festtaler til konkrete løsninger.
Knut Sletta fra Jernbanedirektoratet presenterte fra pågående utredninger om fjerntog, gods og kollektiv. Han understreket at jernbanen har stort potensial, men at kapasiteten er sprengt – særlig i Oslo-navet. Rikstunnelen mellom Oslo S og Lysaker ble fremhevet som avgjørende for å kunne øke antall tog og forbedre punktlighet.
Kjell Werner Johansen fra TØI viste til at 82 % av alle togreiser i Norge skjer i Osloregionen, og at etterspørselen har økt kraftig. Han advarte mot overambisiøse planer og etterlyste smartere prioriteringer og bedre organisering. Marius Holm fra Vy pekte på at jernbanen er en suksess, men at veksten har skapt kapasitetsproblemer. Han etterlyste investeringer i vedlikehold, dobbeltspor og høyhastighetsløsninger. Dan Roger Hemma-Pedersen fra NCC etterlyste forutsigbarhet og tidlig involvering av entreprenørene. Han viste til vellykkede samspillsprosjekter og advarte mot utsettelser og endringer i prioriteringslister.
I den politiske debatten deltok representanter fra Høyre, Senterpartiet og Arbeiderpartiet. Ringeriksbanen ble et hett tema, med sterke lokale ønsker om realisering. Politikerne var enige om behovet for bedre punktlighet, mer vedlikehold og økt kapasitet – men uenige om tempo og prioriteringer.