Hopp til innhold
blå bakgrunn med Osloregionen logo

Innfasing av miljøvennlige busser skyter fart

I et seminar i Oslo rådhus arrangert av Grønt landtransport-program (GLP) og Osloregionen, den 10. juni ble temperaturen målt for utviklingen i reduksjon i klimagassutslipp fra buss-sektoren, med hovedfokus på langdistansebussene.   

Bakgrunn for seminaret var et pilotprosjekt igangsatt av GLP om hvordan langdistansebussene aktivt kan bidra til at klimamålene nås og hvordan skalere utslippsfri busstrafikk i det kommersielle markedet. Energistasjonsprosjektet i Osloregionen samarbeider med GLP, med fokus på utfordringer knyttet til ny infrastruktur på bussterminaler, holdeplasser og underveis behov for avlastningsplasser.  

 

De siste tall for registrering av nye busser viser god vekst i modeller med klimavennlige drivstoff, men deltagerne på seminaret pekte på en rekke utfordringer som må løses før alle bussene kan gå over på slike løsninger.   

Spesielt gjelder dette for langdistanse- og turbusser, hvor kjøremønsteret er slik at det er vanskelig å forsikre seg om at turene kan gjennomføres.  Her er batterikapasiteten for lav, eller stasjoner for lading eller biogass ikke tilgjengelige på aktuelle lokasjoner.  Marius Holm fra Vy, kunne fortelle at langdistansebusser kun har korte stopp, og passasjerene ikke ønsker lengre opphold på turen.  Kjøre- og hviletidsbestemmelser løses ved sjåførbytte underveis.  Frode Jenssen i Jenssen Turbusser påpekte at for turbussene er det ofte mange ulike destinasjoner, samt kort varsel på turer som ved kjøring av buss for tog som gjør overgangen til grønne drivstoff utfordrende. 

Christian Toverud fra Connect Bus kunne fortelle at flybussene har utfordringer med mangel på ladeplasser på endeterminalene, og fremmet ønske om at Gardermoen kunne vært et egnet sted for lading av bussene.   

Siden alle disse operatørene driver rent kommersielt, er det helt nødvendig å kunne oppnå god driftsøkonomi.  Her ble det pekt på dyre innkjøpskostnader for kjøretøy, behov for investeringer i ladestasjoner på eget depot for å sikre lavest mulig el-kostnad, samt mindre fleksibilitet i anvendelsen av bussene – med høyere kostander på de turene bussene gjennomfører som følge.  Videre ble det fremhevet at økt batterikapasitet medfører mindre nyttelast i form av plass til bagasje og passasjerer. 

Bussleverandørene Volvo (v/Svenn-Åge Løkken) og Bertel O. Steen (Mercedes og Setra) (v/Jon Øyvind Rist) informerte om utviklingen av elektriske busser.  Hovedutfordringene de pekte på er at det norske markedet er så lite og ligger så langt foran de øvrige europeiske markedene, at det ikke gir tilstrekkelige volumer til å fremskaffe de etterspurte modellene. Utviklingen av el-plattformer for lastebiler gir mulig deling av løsningene for busser, og dermed økt volum og lavere kostnad for produsentene. 

                         

Bjørn Røst Kjørmo, Partneransvarlig GLP   Svenn-Åge Løkken og /Jon Øyvind Rist
Foto: Osloregionen

 

Jafar Altememy informerte om hvordan selskapet Akershus Kollektivterminaler arbeider med utvikling av Oslo bussterminal, samt etablering av ladeinfrastruktur på bussanlegg i Akershus. Selskapet driver 3500 terminaler og holdeplasser i Oslo og Akershus.  Oslo bussterminal er et travelt knutepunkt med 7 millioner reisende per år. Terminalen har to hurtigladere for busser i dag, og skal utvide med flere innen kort tid, men er avhengig av mer nettkapasitet. 

Avslutningsvis ga Ulf Hafseld fra Osloregionen et innsyn i verdens travleste bussterminal (Midtown Bus Terminal) på Manhattan i New York, som nå skal gjennomgå en ombygging for 100 mrd. kr i perioden frem mot 2032.  Her legges det til rette for økt kapasitet og effektiv drift i en klimanøytral terminal som er tilpasset en heleelektrisk bussflåte.   

Møtet favnet viktige aktører fra bussbransjen og forsyningskjeden, samt representanter fra kommuner og fylkeskommuner, Statens vegvesen og Miljødirektoratet.  De engasjerte deltagerne mente et slikt forum var svært nyttig for faglig oppdatering og økt forståelse for bransjens utfordringer og hvordan man kan finne løsninger for omstilling til mer klimavennlige langdistansebusser. 

 

Her er informasjon om programmet for seminaret 10. juni.