Hopp til innhold

X-games på Fornebu – sosiale medier-konkurranse for utøvere fra ni land

I 2019 var X Games på Fornebu i Bærum. Osloregionen samarbeidet med X-games Norway for å nå ut til en stor og ung internasjonal målgruppe. Ønsket var at målgruppen skulle «få Oslo på radaren» og synes at det er et spennende sted. X Games når en målgruppe det ellers er svært vanskelig å nå.

Det ble produsert to videoer av de mest kjente norske ski- og snowboardutøverne, Birk Ruud fra Bærum og Marcus Kleveland fra Oslo, som ble spredt via sosiale medier. Filmene satte standaren for en konkurranse på Instagram der utøvere fra Finland, USA, Nederland, Danmark, Norge, Canada, Sveits, Frankrike og Storbritannia deltok. Det var krav at videoene skulle filmes i bybildet/lokalmiljø i regionen. Samlet hadde utøverne 2,3 millioner følgere på sosiale medier og filmene fikk 504.824 visninger.

De ble laget eget design av Oslo og Bærum’s skyline som ble hengt opp inne i arenaen, som var godt synlig på tv-sendingene.

Det ble totalt produsert 10,5 timer live TV sendinger fra arrangementet, som ble sendt til en rekke land i hele verden. Via sportskanalen ESPN nådde arrangementet mange seere i Amerika. ESPN har også ca. 10 millioner følgere på sosiale medier. Det ble skapt 24 millioner interaksjoner i ESPNs kanaler i forbindelse med arrangementet.

X-games sin egen Instagram-konto vokste fra 11 000 til 17 000 under arrangementet.
Facebook hadde 54 000 unike brukere i eventuken.

Noen av konklusjonene fra X Games Norway var:
• X Games Norway/store live-events skaper mye digital trafikk
• Over 40 millioner faktiske interaksjoner når alle kanaler tas med
• Eget crew med live-rapportering på Instastory fra treningsdager og konkurransedager er svært vellykket
• Det er viktig at innholdet skreddersys for målgruppen
• Både enkle og avanserte produksjoner går bra