Hopp til innhold

Oslo Runway

“WTF is Fushion? Inside Norway’s anti-elitist fashion week
A glimpse into Scandinavian fashion’s subversive future in Oslo, where street-level concerts, and even a ‘sustainable art rave’ mark the cultural shift away from the traditional closed-door model. Increasingly, if you’re not in Milan or Paris, the very concept of a runway show feels outdated.”

Document Journal (“Championing the preeminent voices across fashion, art, and culture”) 2019

Mote- og klesbransjen er verdens fjerde største industri. Oslo Runway har klart å sette Norge og Oslo på motekartet internasjonalt for første gang. I tillegg til å bidra til at Oslo blir kjent for å være en spennende kulturby, har Oslo Runway åpnet opp for publikum som ikke er en del av bransjen, hatt gratisvisninger og arrangementer ute i byen, samarbeidet med skoler og trukket inn musikk- og kunst-scenen gjennom festivalen Fushion Oslo. De bruker utradisjonelle og innovative arenaer for visningene sine, som gjør at vi får vist fram store deler av kultur-Oslo til presse over hele verden, bl.a. Nasjonalmuseet, Munchmuseet, Vigelandmuseet, Oslo Ladegård, Spikersuppa, Galleri Ris, Theaterkafeen, Villa Stenersen, Kunstnernes hus og mange andre steder.

Osloregionen har støttet økonomisk med internasjonal presse, og med rådgiving gjennom året i forbindelse med arenaer å ha visninger i byen, opp mot kommunen og med tilskuddssøknader.

2020:

Oslo Runway ble også påvirket av korona og gjorde om sitt arrangement til å bli digitalt, med virtuelle motevisninger og lanseringer,  20 norske motemerker. Det digitale formatet presenterte lokale designere og merkevarer gjennom unike videoer,
intervjuer og møter med designere.

I tillegg ble det arrangert “Fashion Talks” for å gi større plass i programmet til å reflektere over viktige samfunnsspørsmål som motebransjen må ta stilling til. I disse foredragene ble unike perspektiver på design og presentasjon av mote i et moderne og kulturelt perspektiv, presentert av gjester fra norske Costume, Envelope1976, Louisviaroma Fernanda Hernández, Moiré, Diawéne, Holzweiler med fler.

Oslo Runway 2020 ble dekket godt av norsk presse og norske influensere, i tillegg til to artikler i internasjonale Vouge, som har 227 millioner visninger i måneden.

2019:

Presse og influensere som dekket Oslo Runway i 2019: W-magazine, V-magazine, Deux magazine, Vogue magazine, Document Journal, Office magazine, Vogue Italie, Kelly Harrington, Grazia Magazine, The Financial Times, The Daily Telegraphe, Moda Potten, Vogue Germany, ELLE Croazia , ELLE Australia, Vogue Greece og MILK Studio NYC.

De fikk til sammen 743 utenlandske presseklipp, med en samlet verdi på kr 21.019.118,-.