Hopp til innhold

Oslo: State of the City 2021

Splitter nye Oslo: State of the City 2021 rapporten er lansert og den sjette utgaven inneholder mange gode referanser på hvordan Oslo og regionengjør det på internasjonale rangeringer. I år inneholder rapporten også informasjon om hvordan vi sammenlignet med andre byer og regioner har klart oss igjennom COVID-19 pandemien. Hva er konklusjonen? Ganske bra!

Screenshot av State of the City websiteI 2015 lanserte Osloregionen sammen med Oslo Business Region og Visit Oslo merkevarestrategien for Oslo. Siden den gang har The Business of Cities på oppdrag fra Oslo Business Region lansert en årlig rapport for å  måle hvordan Oslo gjør det globalt. Rapportene har lenge vist positiv utvikling for Oslo og regionen, og disse årlige “utenfra-inn” evalueringer gjør at vi kan sammenligne oss med andre hovedsteder og regioner vi “konkurrerer” med, og hjelpe oss å identifisere hvor vi bør forbedre vårt omdømme.
Les hele Oslo: State of the City 2021 her

2021-versjonen baserer seg på hele 750 global benchmarks, evalueringer og indekser, flere enn noen sinne før. At det er flere, betyr også at Oslo og Osloregionen nå også inkluderes i flere målinger og rapporter enn tidligere. Rapporten evaluerer hvordan Oslo utvikler seg på områder som næringsliv, byutvikling, work-life balance og turist økonomi, og regionens muligheter på den globale scenen – og ikke minst – hvordan aktører internasjonalt oppfatter oss på flere av disse områdene. Unikt i år er også evalueringen hvordan Oslo har håndtert pandemien, og Business of Cities konkludert med at Oslo kommer godt ut.

 

Pre-Covid, Oslo excelled for governance participation, but was not as strong for speed and transparency

Figure 26: Oslo’s performance across perception measures of resident relationships with government

Les hele rapporten: Oslo: State of the City 2021

Den største nyheten er derimot at Oslo har gjort et stort sprang på synlighet internasjonalt, og selv om Oslo ikke er blant de 500 største byene i verden, er fortsatt Oslo mer synlig enn de fleste andre byer.

“Oslo’s visibility in the benchmarks has increased significantly over the past year. In 2020-21, Oslo was the 33rd most visible city globally in benchmarks and comparative studies – a big jump from 48th the previous year. The region now appears in nearly half (46%) of all global studies. ”

– Oslo: State of the City 2021

Rapporten inkluderer i år også to “special features” – en på rekruttering av talent, og en på digitalisering og forberedelse av en hybrid hverdag. Rapporten på talent er finansiert av Osloregionen, som et av våre prosjekt for å jobbe med talent attraksjon til vår region.

Oslos resultater i evalueringer i 2020/21, kombinert med innsikten fra eksperter og andre internasjonalt, peker på 10 spesielt trekk Oslo bør forholde seg til for å optimalisere sin posisjon

  1. Utnytt fordelen med omdømme hoppet fra pandemien.
  2. Fokuser på hybrid livsstil: hjemmekontor eller fjernarbeid, blomstrende regionale sentre og ‘15 minutters by ’-følelse.
  3. Rimeligere sentrumsboliger
  4. Rimelige workspace og innovasjonsmuligheter
  5. Familievennlig byliv
  6. Kommunisere om bærekraft og fordelene i arbeidslivet
  7. Jobbe for med talent attraksjon av spesialister
  8. Jobbe for å beholde talenter: innovasjon, fellesskap, tjenester
  9. Mer fleksibelt arbeidsmuligheter i sentrum
  10. Fleksibel og innbydende forretningskultur

Takk til Business of Cities (Dr Tim Moonen, Jake Nunley and Maria Lawrence) og
Oslo Business Region for denne rapporten.