Hopp til innhold

Bygdebike i Ås

I løpet av tre år er sykkelordningen Bygdebike blitt en del av hverdagen for mange som vil ha et miljøvennlig transportalternativ i sentrum av Ås.

At utviklingen skjer i studentbyen Ås er kanskje ikke overraskende, men det unike med bygdebike er at sykkelleieordningen har blitt et godt alternativ til kommersielle og reklamefinansierte bysykkelordninger.

Studentinitiativ med offentlig støtte
BygdeBike SB var i utgangspunktet en studentbedrift ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) som ville få til et unikt sykkeldelingssystem på Ås. NMBU, Ås kommune og Åspro, en arbeidsmarkedsbedrift i Ås, har inngått et samarbeid med Akershus fylkeskommune for å realisere prosjektet. NMBU har som prosjektleder fått kr 320.000,- fra Akershus fylkeskommune til innkjøp av sykler.

Spesiallåser og app
I 2016 og 2017 ble 50 sykler med BitLock-låser testet ut mellom Ås stasjon og NMBU. Bygdebike ble evaluert høsten 2017 og det var ønskelig å få låser som tåler norske værforhold bedre, app med gitte parkeringssoner (geofencing) og flere sykler i omløp. Bygdebike fikk derfor ny lås- og appleverandør fra Donkey Republic våren 2018.

Virtuelle sykkelstasjoner
Bygdebike-prosjektet har fungert godt på mange områder. Siden systemet ligger i selve låsen og appen, trengs ikke egne dokkingstasjoner til syklene. Nytt av året er at syklene nå må parkeres i faste, virtuelle stasjoner på helt ordinære sykkelstativ. I tillegg har låsene lang batterilevetid og med Donkey Republic som leverandør har det vært få tekniske problemer. Feilmeldinger i systemet fanges bedre opp, og det er lettere for Åspro å hente sykler som f.eks. har et punktert dekk.

Doblet antallet sykler
Syklene har vært betydelig i bruk blant studenter, ansatte og beboere i Ås. I tillegg har vi økt antall sykler fra 50 til 100 som har gitt flere sykler på Ås stasjon. Det er en del sykkeltyveri i Ås, men på de tre årene systemet har vært i drift har vi bare mistet en sykkel. Åspro sørger for service og vinterlagring.

Lav kostnad
Det koster nå fem kroner for en 30 minutters sykkeltur. Bruken varierer gjennom uka. Inntektssystemet vil endres når vi får sesongabonnement på ny app våren 2019. Inntektene går i sin helhet til drift av systemet.

Har du spørsmål?

Ta kontakt med prosjektleder Lena Marie Kjøbli på 915 44 501.