Hopp til innhold

Osloregionen på Nordic Place Branding Conference

-Velferdsmodellen til de nordiske landene er en sterk og ledende merkevare internasjonalt,  sa Simon Anholt, ansvarlige for «The good country index», da han innledet på Nordic Place Branding Conference.

 

Osloregionen var medarrangør da årets nordiske konferanse om stedmerkevarer og – markedsføring fant sted 27. november og 3. desember.

Ca 130 eksperter fra Norden og Europa deltok på konferansen, som egentlig skulle funnet sted i Oslo rådhus. En av bransjens «guruer», Simon Anholt, som er ansvarlig for «The good country index», var en av innlederne. Han snakket bl.a. om hvordan de nordiske landene ledet an som sterke merkevarer internasjonalt, takket være samfunns- og velferdsmodellen som disse landene er kjent for.

Professor Greg Clark, som også leder Osloregionens internasjonale advisory board, snakket om hvordan byer kan lede an for å fremme innovasjon og stoppe klimaendringene. Andre temaer var bl.a. attraktive bygder og småsteder, betydningen av TV og film for reiselivsmarkedsføring, og hvordan god miljøpolitikk er god merkvarebygging.

Direktør i Osloregionen, Øyvind Såtvedt hadde sin presentasjon på konferansens siste dag, og snakket om betydningen av å utvikle attraktive steder som en forutsetning for god merkevarebygging og markedsføring av steder.