Hopp til innhold

Oslo Runway og Fushion

«WTF is Fushion? Inside Norway’s anti-elitist fashion week
A glimpse into Scandinavian fashion’s subversive future in Oslo, where street-level concerts, and even a ‘sustainable art rave’ mark the cultural shift away from the traditional closed-door model. Increasingly, if you’re not in Milan or Paris, the very concept of a runway show feels outdated.

Document Journal (“Championing the preeminent voices across fashion, art, and culture”) 2019

Mote- og klesbransjen er verdens fjerde største industri. Oslo Runway har klart å sette Norge og Oslo på motekartet internasjonalt for første gang. I tillegg til å bidra til at Oslo blir kjent for å være en spennende kulturby, har Oslo Runway åpnet opp for publikum som ikke er en del av bransjen, hatt gratisvisninger og arrangementer ute i byen, samarbeidet med skoler og trukket inn musikk- og kunst-scenen gjennom prosjektet Fushion.

De bruker utradisjonelle og innovative arenaer for visningene sine, som gjør at vi får vist fram store deler av kultur-Oslo til presse over hele verden, bl.a. Nasjonalmuseet, Munchmuseet, Vigelandmuseet, Oslo ladegård, Spikersuppa, Galleri Ris, Theaterkafeen, Villa Stenersen, Kunstnernes hus og mange andre steder. Med prosjektet Fushion kobler de musikk- og kunst-bransjen til motebransjen, og har laget en slags festival mer enn en moteuke.

Osloregionen har støttet økonomisk med internasjonal presse, og med rådgiving gjennom året i forbindelse med arenaer å ha visninger i byen, opp mot kommunen og med tilskuddssøknader.

Presse og influensere som dekket Oslo Runway i 2019: W-magazine, V-magazine, Deux magazine, Vogue magazine, Document Journal, Office magazine, Vogue Italie, Kelly Harrington, Grazia Magazine, The Financial Times, The Daily Telegraphe, Moda Potten, Vogue Germany, ELLE Croazia , ELLE Australia, Vogue Greece og MILK Studio NYC.

De fikk til sammen 743 utenlandske presseklipp, med en samlet verdi på kr 21.019.118,-.